Veel mensen houden er van om zo nu en dan eens een filmpje te kijken. Of we het nu hebben over grappige filmpjes of muziekfilmpjes, iedereen doet het wel eens. Natuurlijk is dit met het internet goed mogelijk als je de meest recente versie van Adobe Flash hebt geïnstalleerd.
Het komt soms voor dat, zelfs als je de laatste versie hebt geïnstalleerd, Flash niet werkt in Internet Explorer. In dit geval kun je natuurlijk geen filmpjes kijken, erg lastig! Het meest logische is dat er een aantal instellingen in jouw Flash Player verkeerd staan. In dit artikel gaan we in op een aantal mogelijke oplossingen.
Alleen internet explorer?
Het is goed mogelijk dat dit probleem zich alleen voordoet in Internet Explorer, een andere browser, zoals bijvoorbeeld Google Chrome of Mozilla Firefox, heeft wellicht geen problemen met Flash.
Zelfs na het uitvoeren van Adobe’s Flash Test konden zij niet achterhalen wat het probleem nu precies was. Tijdens het uitvoeren van deze test werken wij op Windows 8.1, als jij zelf ook soortgelijke problemen ervaart, probeer dan een van de onderstaande oplossingen.
Oplossing één
Open Internet Explorer, we gaan er natuurlijk vanuit dat je de meest recente versie van Internet Explorer hebt, en ga vervolgens naar bijvoorbeeld YouTube. Druk vervolgens op de “Windows toets + X” of op het “tandwieltje” rechts bovenin. Druk vervolgens op “instellingen voor compatibiliteitsweergave”.
Er opent een nieuw venster, in dat venster voeren we de sites in waar we problemen mee hebben (e.g. www.youtube.com). Vóór we het scherm sluiten vinken we de twee opties onderaan ook nog aan. Ik heb het natuurlijk over “Intranetsites met de compatibiliteitsweergave weergeven” en “compatibiliteitslijsten van Microsoft gebruiken”.
Voordat het eventueel gaat werken, moet je wel eerst even je browser afsluiten en weer opnieuw opstarten.
Het probleem zou na het opnieuw starten van je browser moeten zijn opgelost. Is dit niet zo? Ga dan verder naar “oplossing twee”.
Oplossing twee
Soms is het probleem verder genesteld dan we denken. De oplossing die wij konden bedenken was het opnieuw instellen van de register waardes. Als bepaalde bestanden niet in het register staan kan dit ons probleem opleveren.
Om dit probleem op te kunnen lossen, moeten we een commando prompt openen (CMD). Dit doen we door op de Windows toets te drukken en vervolgens “CMD” in te typen. Vervolgens klikken we met de rechtermuisknop op “CMD” en geven we aan dat we dit programma als administrator willen uitvoeren.
Eenmaal geopend, voeren we het volgende commando in:
Regsvr32 c:\windows\system32\macromed\flash\flash.ocx
Zodra je op enter drukt, zal het programma de instellingen voor flash opnieuw in je register toepassen. De popup die naar boven komt kun je gewoon wegklikken door op “OK” te klikken.
Na het uitvoeren van oplossing twee dien je je computer opnieuw op te starten.
Conclusie
Hopelijk zijn jouw problemen met Flash hiermee verholpen. Wij raden sowieso aan om Internet Explorer te mijden, je kunt beter een browser als Google Chrome of Mozilla Firefox gebruiken. Deze zijn stukken sneller en in de meeste gevallen beter beveiligd.