Problemen Nintendo Switch
Recente Tweets

Volg ons ook op twitter!

Volg ons YouTube kanaal en abonneer!
Flower

Problemen Nintendo Switch

Het komt nog vaak voor dat er is met de Nintendo Switch niet goed functioneert. We hebben daarom dus alle problemen onder elkaar gezet.


1. Ik kan de Nintendo Switch niet aanzetten.
Is de batterij leeg?

  • Probeer het systeem op te laden.
Misschien is het systeem vastgelopen.
  • Misschien is het systeem vastgelopen en zie je alleen een zwart scherm. Kijk in een donkere omgeving naar het systeem en kijk of het scherm lichtgeeft. Als dat het geval is, is het systeem vastgelopen. Houd de POWER-knop twaalf seconden of langer ingedrukt om het systeem uit te schakelen.Druk daarna op de POWER-knop om het systeem weer aan te zetten.
 

2. De Nintendo Switch gaat vanzelf uit of in de slaapstand.
Heb je het systeem een tijdje niet gebruikt?

  • Het systeem is mogelijk automatisch in de slaapstand gegaan om energie te besparen. Als je het systeem een tijdje niet gebruikt, gaat het automatisch in de slaapstand. Tenzij je de instellingen aanpast, gaat het systeem in de tv-stijl na een uur in de slaapstand, en in de handheldstijl na tien minuten.Je kunt de instellingen voor de slaapstand aanpassen door SYSTEEMINSTELLINGEN te kiezen in het HOME-menu en vervolgens SLAAPSTAND.
Is de batterij van het systeem leeg?
  • Probeer het systeem op te laden.
Is de speeltijd beperkt met behulp van de app 'Ouderlijk toezicht voor Nintendo Switch'?
  • Controleer de instellingen in de app 'Ouderlijk toezicht voor Nintendo Switch'.
Zit er stof in de ventilatie-ingang of -uitgang van het systeem? Staat het systeem op een plaats waar het te warm kan worden of boven op andere apparatuur?
  • Het systeem gaat automatisch in de slaapstand als het oververhit raakt, dus zet de Nintendo Switch niet op een plek waar het te warm kan worden. Je kunt het systeem mogelijk niet aanzetten als er stof in de ventilatie-ingang of -uitgang zit. Neem in dat geval contact op met de klantenservice van Nintendo.

3. Ik kan de Nintendo Switch niet opladen, het opladen duurt erg lang of de batterij gaat na het opladen niet erg lang mee.
Probeer je de Nintendo Switch op de juiste manier op te laden?

  • Er is een oplaadpictogram te zien op het scherm wanneer het systeem wordt opgeladen.
Gebruik je het systeem in de tv-stijl?
  • Het duurt langer om het systeem op te laden in de tv-stijl, omdat de batterij sneller leeg raakt wanneer het systeem wordt gebruikt al het is aangesloten op de tv.
Gebruik je de voeding (HAC-002)?
  • Gebruik de Nintendo Switch-voeding (HAC-002) om het systeem op te laden.
Is de voeding goed aangesloten op het systeem en op het stopcontact?
  • Zorg dat de voeding goed is aangesloten. Als het dan nog steeds niet lukt om het systeem op te laden, haal de voeding dan uit het systeem en het stopcontact, wacht ten minste twintig seconden en probeer het dan opnieuw.
Staat het systeem op een plek die te warm of te koud is?
  • Laad het systeem op op een plek waar het niet kouder is dan 5 °C en niet warmer dan 35 °C.
Is het lang geleden dat het systeem is opgeladen?
  • De batterij van het systeem raakt zelfs leeg als je het systeem niet gebruikt. Als je het systeem te lang niet oplaadt, dan kun je de Nintendo Switch mogelijk niet opnieuw opladen. Zorg dat je het systeem ten minste iedere zes maanden oplaadt.
Heb je het systeem regelmatig opgeladen?
  • Hoe vaker je de batterij van het systeem oplaadt, hoe minder lang hij meegaat. Als de batterijduur extreem kort begint te worden, dan wijst dat erop dat de batterij aan vervanging toe is. Als dat het geval is, vraag dan online een vervanging van de batterij aan.
 

4. De Nintendo Switch wordt warm.
Gebruik je het systeem op een plek die misschien te warm is?

  • Als de temperatuur te hoog is, kan het systeem oververhit raken. Gebruik het systeem in een omgeving die niet kouder is dan 5 °C en niet warmer dan 35 °C. Als het systeem te warm wordt terwijl je in de handheldstijl speelt, stop dan met spelen om brandwonden te voorkomen.Het systeem kan warm worden tijdens het opladen of wanneer je het in de tv-stijl gebruikt. Dit is echter normaal en het betekent niet dat het systeem defect is.

5. Op het scherm van de Nintendo Switch zijn regenboogkleurige oneffenheden te zien.
Op het scherm van de Nintendo Switch zijn regenboogkleurige oneffenheden te zien.  

6. Er zijn zwarte of lichte punten of vlekken te zien op het scherm van de Nintendo Switch, die niet weggaan.
Een klein aantal vaste of dode pixels is een kenmerk van lcd-schermen. Dit is normaal en wordt niet beschouwd als een defect.  

7. Het beeld op het scherm van de Nintendo Switch is vervormd of het geluid valt weg.
Ben je online aan het spelen?

  • Als je online speelt, kan een gebrekkige internetverbinding ervoor zorgen dat het beeld en het geluid van je systeem verstoord raken.
Is het mogelijk dat radiogolven het systeem storen?
  • Er staan misschien apparaten in de buurt die radiogolven verstoren zoals audiovisuele apparatuur, magnetrons, draadloze apparaten en metalen tv-meubels. Zet het systeem op een andere plek en kijk of dat het probleem oplost.
 

8. De helderheid van het scherm van de Nintendo Switch verandert plotseling.
Bedek je de lichtsensor van het systeem met je hand of met iets anders?

  • De lichtsensor past de helderheid van het scherm automatisch aan aan de hoeveelheid licht in de omgeving.Houd de HOME-knop één seconde of langer ingedrukt om de instellingen te openen en kies HELDERHEID AUTOMATISCH AANPASSEN ? UIT.Je kunt dit ook doen door in de systeeminstellingen HELDERHEID te kiezen.
 

9. Er is niets te zien op het scherm van de Nintendo Switch.
Staat het systeem in de slaapstand? Haal het systeem uit de slaapstand. Staat het systeem uit?

  • Druk op de POWER-knop om het systeem aan te zetten.Als je het systeem niet kunt aanzetten, dan is de batterij misschien leeg. Probeer het systeem op te laden.
Misschien is het systeem vastgelopen.
  • Misschien is het systeem vastgelopen en zie je alleen een zwart scherm. Kijk in een donkere omgeving naar het systeem en kijk of het scherm lichtgeeft. Als dat het geval is, is het systeem vastgelopen. Houd de POWER-knop twaalf seconden of langer ingedrukt om het systeem uit te schakelen.Druk daarna op de POWER-knop om het systeem weer aan te zetten.

10. Het scherm van de Nintendo Switch is zwart en reageert nergens op.
Misschien is het systeem vastgelopen.

  • Misschien is het systeem vastgelopen en zie je alleen een zwart scherm. Kijk in een donkere omgeving naar het systeem en kijk of het scherm lichtgeeft. Als dat het geval is, is het systeem vastgelopen. Houd de POWER-knop twaalf seconden of langer ingedrukt om het systeem uit te schakelen.Druk daarna op de POWER-knop om het systeem weer aan te zetten.
 

11. Er komt amper of geen geluid uit de Nintendo Switch
Speel je in de tv-stijl?

  • Er komt geen geluid uit de luidsprekers van de Nintendo Switch wanneer je het systeem in de tv-stijl gebruikt.Controleer het volume van je tv.
Staat het volume van je systeem te laag?
  • Gebruik de volumeknoppen op het systeem om het volume hoger of lager te zetten.
Worden de luidsprekers van het systeem bedekt door je hand of beschermfolie? Is er een hoofdtelefoon aangesloten op het systeem?
  • Er komt geen geluid uit de luidsprekers van het systeem als er een hoofdtelefoon op het systeem is aangesloten.
 

12. Het Nintendo Switch-scherm reageert of werkt niet.
Is er verbinding tussen de Nintendo Switch en de controller?

  • Controleer of de controllers goed aangesloten zijn op of gesynchroniseerd zijn met het systeem.
Is de gamecard-opening of de microSD-kaartopening vies?
  • Wrijf de opening schoon met een zachte, droge doek.Zorg dat je de openingen voorzichtig schoonwrijft om te zorgen dat ze niet beschadigd raken.
De Nintendo Switch is misschien vastgelopen.
  • Als het systeem vastloopt en niet meer reageert, houd dan de POWER-knop ten minste twaalf seconden ingedrukt om het systeem uit te zetten.Zet het systeem daarna weer aan.
 

13. De Nintendo Switch doet dingen uit zichzelf of werkt niet naar behoren.
Het systeem ontvangt mogelijk signalen van een andere controller.

  • Ga naar SYSTEEMINSTELLINGEN in het HOME-menu en kies CONTROLLERS EN SENSOREN ? VERBINDING MET CONTROLLERS VERBREKEN om de verbinding met alle controllers te verbreken.Synchroniseer vervolgens de controller die je wilt gebruiken om op het systeem te spelen.De Joy-Con-controllers worden automatisch gesynchroniseerd zodra je ze aan het systeem vastmaakt.Als je het systeem in de tv-stijl gebruikt, kun je een Nintendo Switch-Pro-controller synchroniseren door hem aan te sluiten op de Nintendo Switch-houder met behulp van de USB-oplaadkabel.
Er is mogelijk een probleem met de richtingssticks.
  • Ga naar SYSTEEMINSTELLINGEN in het HOME-menu, kies vervolgens CONTROLLERS EN SENSOREN ? STICKS KALIBREREN en kijk of het probleem is opgelost.
Er is mogelijk een probleem met de gyroscoop.
  • Ga naar SYSTEEMINSTELLINGEN in het HOME-menu, kies vervolgens CONTROLLERS EN SENSOREN ? BEWEGINGSBESTURING KALIBREREN en kijk of het probleem is opgelost.
Controleer of er problemen zijn met de knoppen op de controller.
  • Ga naar SYSTEEMINSTELLINGEN in het HOME-menu en kies vervolgens CONTROLLERS EN SENSOREN ? BESTURING TESTEN ? CONTROLLERKNOPPEN TESTEN om te controleren of de knoppen goed werken.
 

14. Het touchscreen werkt niet goed.
Gebruik je beschermfolie?

  • Haal de beschermfolie van het scherm en kijk of dat het probleem verhelpt.Breng de beschermfolie opnieuw aan en zorg dat er geen vuil of stof tussen de folie en het scherm zit.Gebruik de Nintendo Switch-beschermfolie (HAC-018) (apart verkrijgbaar), als je dat al niet deed.
Controleer of het touchscreen naar behoren werkt.
  • Kies SYSTEEMINSTELLINGEN in het HOME-menu en vervolgens CONTROLLERS EN SENSOREN ? BESTURING TESTEN ? TOUCHSCREEN TESTEN.

15. Er komt geen geluid uit mijn hoofdtelefoon als hij is aangesloten op de Nintendo Switch.
Staat het volume van de Nintendo Switch te laag?

  • Pas het volume aan met de volumeknoppen.
Is de hoofdtelefoon goed aangesloten op het systeem?
  • Zorg dat de aansluiting van je hoofdtelefoon helemaal in de audio-aansluiting van het systeem zit.
 

16. Ik hoor geen geluid wanneer ik luidsprekers of een versterker aansluit op de Nintendo Switch.

Sluit luidsprekers of versterkers niet rechtstreeks aan op de Nintendo Switch. Als je een versterker wilt gebruiken, zet het systeem dan in de tv-stijl en sluit de versterker aan op de Nintendo Switch-houder met een HDMI-kabel.
 

17. De standaard is losgekomen.
Je kunt de standaard weer aan het systeem vastmaken als hij is losgekomen. De standaard kan echter wel beschadigd raken als je hem herhaaldelijk los- en vastmaakt.  

18. Als ik op mijn Nintendo Switch speel in de tv-stijl, komt de weergave niet overeen met de afmetingen van het tv-scherm.
Je kunt de weergave op de tv aanpassen door SYSTEEMINSTELLINGEN te kiezen in het HOME-menu, en vervolgens TV-WEERGAVE ? TV-SCHERMFORMAAT INSTELLEN. Als je het schermformaat instelt op 100% en de weergave nog steeds kleiner is dan het tv-scherm, controleer dan de scherminstellingen van de tv zelf.  

19. De Nintendo Switch herkent mijn controller niet.
Is de controller aangesloten?

  1. Kies CONTROLLERS in het HOME-menu om te zien welke controllers momenteel op het systeem zijn aangesloten.
  2. Als de controller niet door het systeem wordt herkend, kies dan SPEELSTIJL/VOLGORDE WIJZIGEN om opnieuw verbinding te maken.
Zit of sta je te ver van de Nintendo Switch af?
  • Kijk of je het probleem kunt oplossen door dichter bij het systeem te gaan zitten of staan.
Is de batterij van de controller leeg?
  • Probeer de controller op te laden.
Is de vliegtuigstand ingeschakeld?
  • Ga naar SYSTEEMINSTELLINGEN in het HOME-menu, kies dan VLIEGTUIGSTAND en zet de vliegtuigstand uit.
    • Op sommige plaatsen, zoals in vliegtuigen en ziekenhuizen, mag je vaak geen draadloze communicatie gebruiken. Zorg dat je op zulke plekken de vliegtuigstand inschakelt en de Joy-Con-controllers vastmaakt aan het systeem om te spelen.
Is de controller met de Nintendo Switch gesynchroniseerd?
  • Synchroniseer de controller met het systeem.
    • Als je de Joy-Con-controllers gebruikt, maak ze dan vast aan het systeem om ze te synchroniseren.
    • Als je het systeem in de tv-stijl gebruikt, kun je een Nintendo Switch-Pro-controller aansluiten op de Nintendo Switch-houder door middel van de USB-oplaadkabel.
Knippert het spelerslampje?
  • Als het spelerslampje knippert, maakt de controller verbinding met het systeem. Wacht in dat geval even.
Heb je al acht andere controllers met het systeem verbonden?
  • Je kunt maximaal acht controllers tegelijkertijd met een Nintendo Switch verbinden.
Is het mogelijk dat radiogolven het systeem storen?
  • Er staan misschien apparaten in de buurt die radiogolven verstoren, zoals audiovisuele apparatuur, magnetrons, draadloze apparaten en metalen tv-meubels. Zet het systeem op een andere plek en kijk of dat het probleem oplost.

20. De controller werkt niet goed of reageert niet altijd.
Houd je de Joy-Con op de juiste manier vast?

  • Je kunt een Joy-Con op verschillende manieren vasthouden.
  • Je kunt controleren hoe de Joy-Con-controllers worden gebruikt door CONTROLLERS te kiezen in het HOME-menu.
  • Kies SPEELSTIJL/VOLGORDE WIJZIGEN als je een andere manier wilt kiezen om de controller(s) vast te houden.
  • Hoe je de Joy-Con-controllers vasthoudt, hangt af van de game die je speelt. Volg de instructies in de game.
Zit of sta je te ver van de Nintendo Switch af?
  • Kijk of je het probleem kunt oplossen door dichter bij het systeem te gaan zitten of staan.
Is de batterij van de controller leeg?
  • Probeer de controller op te laden.
Probeer je de Joy-Con-controllers in de tv-stijl te gebruiken, terwijl ze vastzitten aan het systeem?
  • Je moet de Joy-Con-controllers van het systeem halen als je ze wilt gebruiken terwijl het systeem in de tv-stijl staat.
Het systeem ontvangt mogelijk signalen van een andere controller.
  • Kies SYSTEEMINSTELLINGEN in het HOME-menu en daarna CONTROLLERS EN SENSOREN ? VERBINDING MET CONTROLLERS VERBREKEN om de verbinding met alle controllers te verbreken.
  • Synchroniseer vervolgens de controller die je wilt gebruiken om op het systeem te spelen.
  • De Joy-Con-controllers worden automatisch gesynchroniseerd zodra je ze aan het systeem vastmaakt.
  • Als je het systeem in de tv-stijl gebruikt, kun je een Nintendo Switch-Pro-controller synchroniseren door hem aan te sluiten op de Nintendo Switch-houder met behulp van de USB-oplaadkabel.
Er is mogelijk een probleem met de richtingssticks.
  • Ga naar SYSTEEMINSTELLINGEN in het HOME-menu, kies vervolgens CONTROLLERS EN SENSOREN ? STICKS KALIBREREN en kijk of het probleem is opgelost.
Er is mogelijk een probleem met de gyroscoop.
  • Ga naar SYSTEEMINSTELLINGEN in het HOME-menu, kies vervolgens CONTROLLERS EN SENSOREN ? BEWEGINGSBESTURING KALIBREREN en kijk of het probleem is opgelost.
Controleer of er problemen zijn met de knoppen op de controller.
  • Ga naar SYSTEEMINSTELLINGEN in het HOME-menu en kies vervolgens CONTROLLERS EN SENSOREN ? BESTURING TESTEN ? CONTROLLERKNOPPEN TESTEN om te controleren of de knoppen goed werken.
  • Als er knoppen zijn die niet goed werken, neem dan contact op met de klantenservice van Nintendo.
Is het mogelijk dat radiogolven het systeem storen?
  • Er staan misschien apparaten in de buurt die radiogolven verstoren, zoals audiovisuele apparatuur, magnetrons, draadloze apparaten en metalen tv-meubels. Zet het systeem op een andere plek en kijk of dat het probleem oplost.
 

21. De Joy-Con reageert niet of slecht bij draadloos gebruik
Omschrijving:

  • Als je de Joy-Con-controllers draadloos gebruikt, lijken de personages zelfstandig te bewegen of reageren ze niet goed op de besturing.
  • Als je de Joy-Con-controllers draadloos gebruikt, reageren de Joy-Con-controllers niet altijd.
  • De verbinding tussen de Joy-Con-controller en het systeem lijkt te worden verbroken.
Wat moet ik doen? Probeer de stappen hieronder uit te voeren:
  1. Zorg dat je de meest recente systeemupdate hebt uitgevoerd.
  2. Zorg dat de Joy-Con-controllers zijn opgeladen.
  3. Probeer de afstand tussen de Joy-Con en de Nintendo Switch te verkleinen.
  4. Zorg dat er geen apparaten of voorwerpen in de buurt zijn die het signaal tussen de Nintendo Switch en de Joy-Con kunnen verstoren. Zorg dat de ruimte rondom de Nintendo Switch vrij is en plaats het systeem niet:
    • Achter een tv
    • Vlak bij een aquarium
    • In of onder een metalen voorwerp
    • Tegen een groot aantal kabels en snoeren
    • Binnen een afstand van een meter van een ander draadloos apparaat, zoals een draadloze luidspreker of een draadloze router.
  5. Controleer of er voorwerpen of apparaten in de buurt zijn die storing kunnen veroorzaken, zoals:
    • Mobiele telefoons, laptops, tablets enz.
    • Draadloze koptelefoons
    • Draadloze printers
    • Magnetrons
    • Draadloze luidsprekers
    • Draadloze telefoons
 

22. Ik kan de controller niet opladen, het opladen duurt erg lang of de batterij gaat na het opladen niet erg lang mee.

 Probeer je de controller op de juiste manier op te laden?
  • Je kunt zien hoe vol de batterij van de controller is door naar CONTROLLERS te gaan in het HOME-menu.
  • Als je de controller begint op te laden terwijl dit scherm zichtbaar is, wordt het oplaadpictogram weergegeven.
Probeer je de controller op te laden op een plek die te warm of te koud is?
  • Laad de controller op op een plek waar het niet kouder is dan 5 °C en niet warmer dan 35 °C.
Is het lang geleden dat de controller is opgeladen?
  • De batterij van de controller raakt zelfs leeg als je de controller niet gebruikt. Als je de controller te lang niet oplaadt, dan kun je hem mogelijk niet opnieuw opladen. Zorg dat je je controllers ten minste iedere zes maanden oplaadt.
Heb je de controller regelmatig opgeladen?
  • Hoe vaker je de batterij van de controller oplaadt, hoe minder lang hij meegaat. Als de batterijduur extreem kort begint te worden, dan wijst dat erop dat de batterij aan vervanging toe is. Als dit met een Joy-Con-controller of Nintendo Switch-Pro-controller gebeurt, neem dan contact op met de klantenservice van Nintendo zodat ze de batterijen kunnen controleren.
 

23. Ik weet niet hoe vol de batterij van mijn controller nog is.
Als je CONTROLLERS kiest in het HOME-menu, kun je zien hoe vol de batterijen van aangesloten controllers nog zijn.  

24. Als ik een gamecard in het systeem stop, verschijnt het softwarepictogram niet in het HOME-menu.
Zit de gamecard goed in het systeem?

  • Haal de gamecard uit het systeem en voer hem opnieuw in.
Zijn de aansluitpunten van de gamecard vies?
  • Als ze vies zijn, maak de aansluitpunten dan schoon met een zachte, droge doek. Veeg ze voorzichtig schoon om de aansluitpunten niet te beschadigen.
 

25. Ik wil geen nieuws over games of software ontvangen. Hoe kan ik het nieuws uitschakelen?
Ga in het HOME-menu naar SYSTEEMINSTELLINGEN ? SYSTEEM ? NIEUWS ONTVANGEN om deze instelling aan te passen.

  • Je zult hoe dan ook meldingen van de Nintendo Switch-nieuwsdienst ontvangen over hoe je je Nintendo Switch-ervaring kunt verbeteren, evenals meldingen over systeemupdates.
 

26. Ik ontvang geen nieuws over games.
Heb je de nieuwsfunctie uitgeschakeld?

  • Als je deze instelling wilt aanpassen, kies dan SYSTEEMINSTELLINGEN in het HOME-menu, en vervolgens SYSTEEM ? NIEUWS ONTVANGEN.
 

27. Ik kan geen screenshots maken of de opnameknop werkt niet.
Wordt het bericht 'Er kan nu geen opname worden gemaakt.' weergegeven?

  • Mogelijk kun je niet in alle software screenshots maken. In sommige software kan het alleen op bepaalde momenten.
Is de controller aangesloten op de Nintendo Switch?
  • Controleer of de andere knoppen op de controller werken.
Bron: Nintendo.nl