Wel router verbinding, geen internet?
Recente Tweets

Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!

Wel verbonden met router / modem, geen internet

Zonder internet zitten is voor iedereen heel erg vervelend. We zijn allemaal afhankelijk geworden van het internet. Als je internet verbinding het niet doet, wil je natuurlijk dat deze zo snel mogelijk weer gaat werken.

Hieronder beschrijven wij wat je kunt proberen als je verbonden bent met de router, maar je nog steeds geen internet verbinding hebt.

 

Modem / router controleren
De eerste stap binnen dit proces is om je modem / router te controleren. Bij de meeste nieuwe apparaten kun je aan een lichtje op de modem / router zien of deze wel in verbinding staat met het internet. Als je draadloos bent verbonden met jouw modem of router, kun je natuurlijk even een draad in het apparaat prikken.

Het is natuurlijk ook raadzaam om na te gaan of er misschien een storing is bij jouw ISP (Internet Service Provider).

Opnieuw starten en resetten
Het kan natuurlijk zo zijn dat er een fout zit in jouw router. In zo’n geval kunnen we altijd proberen om de router opnieuw op te starten. Vaak helpt dit.

Mocht dit niet helpen kun je er ook voor kiezen om de router te resetten. De router wordt in dit proces teruggezet naar de fabrieksinstellingen, dus ook de naam en het wachtwoord van jouw WiFi verbinding worden dan gewijzigd.

De standaard naam en wachtwoord van jouw router staat meestal onderop de router. Staat deze er niet? Kijk dan in het bijgeleverde boekje.

Wel verbonden maar nog steeds geen internet
Het kan natuurlijk zo zijn dat er een bepaalde server niet beschikbaar is. De server waar ik op doel is de “DNS”, dit staat voor “Domain Name Server”.

Een DNS zorgt voor de vertaling van domeinnamen naar IP-adressen.

Als jij naar www.google.nl surft, dan gaat een DNS kijken of de naam gekoppeld kan worden aan een bestaand IP-adres, in dit geval bijvoorbeeld 194.134.26.18.

Als jij naar het bovenstaande IP adres surft, zal je op www.google.nl uitkomen.

Indien deze service het dus niet doet, kun je ook niet surfen naar domeinnamen, je zal dan met IP-adressen moeten werken om te kijken of jouw internetverbinding het wel of niet doet.

Het beste kun je dit testen door een opdrachtprompt of commandprompt te openen (CMD). Dit doe je door (Windows vista en hoger) op start te drukken en vervolgens CMD in te typen. Gebruik je een oudere Windows versie? Dan druk je op start, uitvoeren en dan vul je daar vervolgens CMD in.

Als het scherm geopend is typ je daar in “ping 194.134.26.18” en drukt vervolgens op “enter”.

Indien de uitkomst een “reply” is houdt dit in dat jij wel verbonden bent met het internet. Als de uitkomst een “time-out” is, ben jij niet verbonden met het internet.

In het eerste geval kun je je DNS handmatig veranderen naar een DNS die altijd online is. Dit doen we door ons netwerkcentrum te openen en vervolgens naar de adapterinstellingen te navigeren.

In dit volgende scherm vind je alle adapters die jij hebt. De adapter waarmee jij bent verbonden met jouw router, daar gaat het om. Klik met de rechtermuisknop op deze adapter en vervolgens gaan we naar “eigenschappen”. Vervolgens scrollen we naar onder en klikken we op “Internet Protocol versie 4 (TCP/IPv4)”.

Je ziet daar dat de DNS gegevens automatisch worden toegewezen, we vinken de optie hieronder aan om zelf een DNS in te kunnen vullen.

Als primaire DNS (voorkeur) vullen we in “8.8.8.8” en als secundaire “4.4.4.4”. Dit zijn DNS systemen van Google.

Mocht jouw internet hierna nog niet werken is het raadzaam om contact op te nemen met jouw ISP.